Jedna podstawowa zasada na początku – jesteśmy różni i nie ma jednej recepty na zdrowie/ szczęście/ miłość/ ciastki/ wpisz_co_chcesz. To, co odpowiada mi, nie musi odpowiadać Tobie. To, co szkodzi mi, nie musi szkodzić Tobie. Lub jeszcze inaczej, to co szkodzi mi, Ciebie może leczyć. 

jajko 3

A teraz nawiązując do mojej przerwy w jedzeniu jajek – dalej uważam, że są produktem, który warto umieścić w diecie. Dalej uważam, że mają korzystny aminogram ze względu na zawartość aminokwasów egzogennych (EAA - tych, których nasz organizm sam nie jest w stanie wytworzyć). Dalej uważam, że są źródłem dobrze przyswajalnych witamin – A, D, E, witaminy z grupy B oraz związków mineralnych takich jak fosfor, selen, wapń, żelazo i cynk. Dodatkowo zawierają niacynę, kwas foliowy i biotynę. Dalej uważam, że są po prostu bomba. Zwłaszcza te brązowe, z niespodzianką w środku :P

A teraz poznajmy jajko bliżej. W każdym białku jaja znajdziemy takie związki jak:

1. Owoalbumina – stanowi ok 50 % wszystkich protein, które znajdziemy w jajku. Posiada właściwości przeciwdrobnoustrojowe.

2. Owotransferyna (konalbumina) – stanowi ok 13 % wszystkich protein, które znajdziemy w jajku. Wiąże w jajku jony żelaza, dzięki czemu stają się one nieprzyswajalne dla wszelkich drobnoustrojów.

3. Owomukoid - ok 11% protein białka. Funkcja ochronna i antybakteryjna w jajku. 

4. Lizozym – stanowi ok 3 % białka jaja. Posiada właściwości antybakteryjne.

5. Cystatyna – stanowi ok 0,03 % białka jaja.

6. Awidyna – ok 0,05 % białka jaja. Wiąże w jajku biotynę, dzięki czemu hamuje rozwój bakterii.

Teraz przejdziemy do żółtka jaja. Żółtko jaj jest doskonałym źródłem tłuszczy w diecie ze względu na odpowiednie proporcję nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych.
W każdym żółtku jaja znajdziemy takie substancje jak:

1. Lecytyna – fosfolipid, którego zadaniem jest transport substancji przez ściany komórkowe a także ich tworzenie. Ważna składowa mózgu i tkanki nerwowej. Dodatkowo wspomaga metabolizm tłuszczy. W skład lecytyny wchodzi także cholina, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wszystkich komórek organizmu. Bierze udział w rozwoju mózgu i rdzenia kręgowego człowieka.

2. Ksantofile – przeciwutleniacze, nadające żółtku odpowiednią barwę.

3. Luteina i zeaksantyna – to ksantofile biorące udział w profilaktyce i leczeniu schorzeń oczu.

4. Foswityna oraz immunoglobuliny IgY.

Kupujemy jajko. 
Jeśli nie masz możliwości kupienia jajek ze sprawdzonego źródła, to idąc do sklepu przyjrzyj się oznaczeniom umieszczonym na skorupkach jajek. W zasadzie to interesuje nas pierwsza cyferka, która wyjaśnia nam chów kury, która zniosła dane jajko. 


jajko 1

Gdy zdrowy produkt trzeba ograniczyć…dla zdrowia.
Jak wspominałam wcześniej jajo kurze mimo, że zdrowe może okazać się produktem alergizującym za sprawą wyżej wymienionych składników takich jak: owomukoid, owoalbumina, owotransferyna oraz lizozym. Związki te nie tracą swoich właściwości nawet pod wpływem obróbki termicznej.
Trzeba tu nadmienić, że alergia na jaja może się pojawić z czasem, również przez ich nadużywanie - częste spożywanie w dużych ilościach, a w konsekwencji może to być jedną z przyczyn problemów np. problemów z tarczycą czy metabolizmem węglowodanów. Z tego powodu, warto od czasu do czasu wykluczyć je z diety.

A do wypieków...
jajko 2

Podsumowanie
Sama jadłam jajka od bardzo dawna – regularnie i codziennie ok. 3 lat – w postaci omletów, jajecznicy czy też jajek sadzonych na śniadania. Od pewnego czasu moja cera (twarz) zaczęła przypominać tarkę – kiedy przez całe życie nie miałam wielkich problemów skórnych. Pierwsze co do głowy przychodzi – dieta i styl życia. Masz teraz dwie możliwości – wykonać testy na nietolerancje pokarmowe lub zasadą eliminacji wykluczyć z diety pewne produkty, których spożywasz dużo i obserwować organizm. W moim przypadku po 8 tyg z mocnym ograniczeniem jajek (tygodniowy pobyt we Włoszech były na śniadanie) jest ogromna poprawa, a po tarce zostały resztki. Z całą pewnością, za jakiś czas jajka będą w mojej diecie, ale nie w takiej ilości jak kiedyś.

A teraz nic na siłę u siebie nie szukaj i nic nie wymyślaj - co za dużo, to i tak wyjdzie bokiem :P
Smacznego :)

Najczęściej czytane

brownie
kaloriaaa
tytan
10884486 983695951644010 225026915 n
niechudne1
12a


Polecamy

szpilki na siłowni | cookies

 zBLOGowani.pl

Ta strona używa ciasteczek, dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Brak zmian w ustawieniach przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie. Polityka prywatności

Our website is protected by DMC Firewall!